Nanso Group uudistaa Nanso-brändin toimitusketjua parantaakseen kannattavuuttaan

08.12.2015

Syyskuussa käynnistyneet Nokian ja Tornion tuotantolaitoksia koskevat yt-neuvottelut ovat päättyneet. Kannattavuutensa parantamiseksi Nanso Group aikoo rakentaa Nanso-brändin toimitusketjun Viroon. Nanso Group lopettaa trikootuotannon Nokialla syksyn 2016 aikana. Nanso-brändin tuotteiden suunnittelu, myynti, markkinointi ja jakelu säilyvät Suomessa. Nyt tehdyillä päätöksillä ei ole vaikutusta yhtiön muihin brändeihin.

Tornion sukkahousutuotannon osalta päätöksiä ei ole tehty, vaan Nanso Group arvioi vielä erilaisia vaihtoehtoja. Jos Tornion tuotannon lopettamispäätös tultaisiin tekemään, johtaisi se tämänhetkisen arvion mukaan 104 henkilön irtisanomiseen Torniossa (5 toimihenkilöä ja 99 työntekijää) ja Tornion tehtaan sulkemiseen syksyn 2016 aikana. Nanso Group pyrkii tekemään päätöksen helmikuun 2016 loppuun mennessä.

Nanso Group Oy:n liiketoiminta on ollut viime vuodet tappiollista. Yhtiön jatkuvuuden turvaamiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi Nokian trikootehtaan tuotanto lopetetaan syksyn 2016 aikana.

Parantaakseen kannattavuuttaan Nanso Group suunnittelee rakentavansa Nanso-brändin toimitusketjun Viroon, jossa myös yhtiön pitkäaikainen osakkuusyhtiö AGN toimii. Tämän hetkisen arvion mukaan Nokian tuotannon lopettaminen johtaisi enimmillään 86 henkilön irtisanomiseen Nokialla (10 toimihenkilöä ja 76 työntekijää).

”Päätös Nokian trikootuotannon lopettamisesta oli erittäin vaikea, sillä olemme halunneet uskoa kotimaisen työn tuomaan lisäarvoon. Olemme kuitenkin yrityksenä taloudellisesti siinä tilanteessa, että emme enää pysty jatkamaan tuotantoa Nokialla”, kertoo toimitusketjusta vastaava johtaja Antti Rönkkö.

”Nanson tuotteet ovat perustuneet yhtiön alkuajoista lähtien laatuun, kestävyyteen ja suomalaiseen suunnitteluosaamiseen. Näin tulee olemaan myös jatkossa. Suunnittelutyö tehdään jatkossakin Suomessa”, vakuuttaa toimitusjohtaja Leena Syrjälä.

Käytyjen yt-neuvottelujen aikana ryhmä kotimaisia vaatetus- ja tekstiilialan toimijoita on selvittänyt mahdollisuuksia ostaa Nokian tuotannollinen toiminta ja ryhtyä harjoittamaan omaa itsenäistä tuotantoa. Ryhmä jatkaa edelleen selvityksiä. Nanson osalta tuotanto Nokialla loppuu syksyllä 2016.

Lisätietoja:
Leena Syrjälä, toimitusjohtaja, Nanso Group Oy, puh. 040 508 8551
Antti Rönkkö, johtaja, toimitusketju, Nanso Group Oy, puh. 050 5184 750

Haastattelupyynnöt:
Satumaija Mäki, viestintä, Nanso Group Oy, puh. 040 752 8537, satumaija.maki@nansogroup.com