Vastuullista ruokaa tai vaatteita -onko siinä jotain eroa?

07.01.2013

Vastuullista ruokaa Aki

Kuluttajat voivat valinnoillaan edistää vastuullista tuotantoa. Vastuullinen kuluttaja valitsee ostoskoriinsa tuotteita, joiden tuotannossa on otettu ympäristö, eläinten hyvinvointi ja ravitsemusnäkökohdat huomioon. Valitsemalla suomalaisia, lähellä tuotettuja elintarvikkeita edistät ja ylläpidät vastuullista ruoantuotantoa vai onko se sitenkään niin?

Tekeekö suomalainen raaka-aine tuotteesta vastuullisen? Onko suomalainen broileri vastuullisempi kuin tanskalainen vastaava? Onko ulkomailla tuotettu raaka-aine vastuuton vai voisiko ajatella, että hyvin valvottuna ulkomailta saadaan vastuullista raaka-ainetta Suomeen jalostettavaksi? Vaikeita kysymyksiä, todella vaikeita…

Lisäämällä sesongin mukaisten, kotimaisten kasvisten, palkokasvien, juuresten ja viljojen määrää lautasella pienennät ruoan hiilijalanjälkeä. Samalla saat tuoreempaa ja laadukkaampaa raaka-ainetta sen lisäksi, että olet kiinni ruoan alkulähteillä, sesongeissa. Valitse vaikkapa riisin tilalle kotimaista ohraa ja talvella ulkomaisten kasvisten sijaan lähellä tuotettuja syksyn sadon säilyviä juureksia.

Lähellä tuotetun ruoan matka kauppaan on lyhyempi, jolloin kuljetuksesta syntyvät ympäristöhaitat pienenevät. Vai onko se niin, että yhä useampi kuorma-auto käy kaupan/ ravintolan takaovella? Lähiruokaan pitää saada keskisuurta teollisuutta, liian pieni on epävarmaa, harrastelijamaista puuhastelua. Tuskin tekstiilialallakaan pärjää jos mallistot jatkuvasti loppuvat kesken tai koot eivät ole sovitun mukaisia.

Luomutuotteiden ympäristövaikutus on tavanomaisesti tuotettuja pienempi, sillä luomuviljelyssä ei käytetä kemiallisia lannoitteita tai torjunta-aineita. Kaupassa kannattaa tarkastella, mistä luomutuote on lähtöisin eli kuinka pitkä on ollut tuotteen matka tilalta tehtaalle ja edelleen kauppaan. Tässä kohtaa voidaankin kysyä mikä on luomun merkitys ja syvin olemus? Onko Italialainen luomuporkkana todellinen luomutuote Suomessa vai luomusympatialla markkinoitava elintarvike?

Heittäessäsi ruokaa roskiin, ruuan tuotannossa, kuljetuksessa ja valmistuksessa syntyneet päästöt ovat syntyneet turhaan. On todella turhauttavaa nähdä miten omassa ravintolassanikin asiakkaat jättävät ruokaa häpeilemättä syömättä.

Samalla tavalla laadukkaat vaatteet kestää pidempään kuin halpamallit, joten laatua ostaessa tulee moraalinen velvoite käyttää tuote loppuun tai tuunata sitä esim. uudella somisteella. Tällaista ajatusta ruokaan kaipaisin lisää. Osta hyvälaatuista lihaa ja tee siitä monenlaisia ruokia etukäteen vaikka pakkaseen ja näin säästyy energiaa ja ruokaa käytetään tarpeen mukaan. Ei ole ihme, että pakastetut elintarvikkeet kasvattavat suosiotaan kokoajan. Nyt ruokamaailma voi ottaa laadukkaasta tekstiiliteollisuudesta.

Mikä on sitten ero tekstiili- ja elintarviketeollisuudessa? Kuluttaja ajattelee yleisesti asiaa  hyvin samalla tavalla, eettisesti tuotettu raaka-aine on se siten kangasta tai porkkanaa, niin se tuo kaikille hyvän omantunnon. On hienoa, että tästä kuluttaja on jo valmis maksamaan.

Mietitään kuluttamista  tarkkaan sekä ruoka- ja tekstiilikaupassa.

Kokkinne Finnwearilta
Aki ”pyjama” Wahlman

Finnwearin vastuullisempi gulassikeitto

• 2 kpl sipulia
  • 3 kpl valkosipulinkynttä
  • 2 tl öljyä
  • 200 g pihvinaudan paistisuikaleita
  • 2 tl paprikajauhetta
  • 2 kpl punaista paprikaa
  • 1 prk (400 g) chili-tomaattimurskaa
  • 3 kpl lihaliemikuutioita (ei natriumglutamaattia)
  • 2 kpl laakerinlehteä
  • 1 tl rouhittua mustapippuria
  • 2 l vettä
  • 1 tl kuminansiemeniä
  • 3 kpl porkkanoita
  • 300 g palsternakkaa
  • 4 kpl perunaa
  • 2 kpl tuoretta timjaminoksaa
  • Kuori sipulit ja valkosipulinkynnet. Leikkaa sipulit lohkoiksi, viipaloi valkosipulinkynnet.
  • Kuumenna rasva isossa kattilassa ja ruskista lihasuikaleet sekä sipulit siinä. Lisää paprikajauhe ja valkosipulinkynnet. Kuullota hetki.
  • Leikkaa paprikat isoiksi paloiksi ja lisää kattilaan tomaattimurskan, liemikuutioiden, laakerinlehtien ja pippurin kanssa.
  • Kaada sekaan litra vettä. Keitä hiljalleen kannen alla puolisen tuntia.
  • Lisää loppu vesi ja kumina. Kuori porkkanat, palsternakka ja perunat. Paloittele reiluiksi paloiksi.
  • Lisää ensin kattilaan porkkanat ja palsternakka. Keitä 5 minuuttia.
  • Lisää lopuksi perunat ja timjaminoksat. Keitä vielä noin 15 minuuttia, kunnes kasvikset ovat kypsiä.
  • Tarkista maku ja  lisää pinnalle reilu lusikallinen smetanaa.