Nanso Groupin kommentti Bangladeshin tekstiiliteollisuutta koskeviin työolosuhteisiin

30.04.2013

Bangladeshilaisten tekstiilitehtaiden työolosuhteet ovat viime aikoina olleet esillä valitettavien onnettomuuksien ja tulipalojen vuoksi. Nanso Group ei osta tuotteita Bangladeshista, mutta suhtaudumme vakavasti alan työolosuhteiden epäkohtia koskeviin uutisiin.

Vuonna 2012 myymistämme tuotteista noin 60 prosenttia valmistettiin omilla tehtaillamme Nokialla, Torniossa ja Tallinnassa. Omien tehtaiden ulkopuolelta ostetut tuotteet tulivat pääosin Italiasta, Portugalista, Turkista ja Kiinasta. Tuotteiden valmistuspaikka vaihtelee brändin ja tuotetyypin mukaan. Nanso-brändin tuotteista noin 95 prosenttia valmistetaan Nokialla.

Viime vuosina olemme keskittäneet EU-alueen ulkopuolisia ostojamme  muutamalle luotettavalle ja pitkäaikaiselle yhteistyökumppanille.  Näin pystymme varmistamaan, että kaikki myymämme tuotteet ovat turvallisia ja sosiaalisesti hyväksyttävissä työolosuhteissa valmistettuja. Meillä on ollut yksi bangladeshiläinen tuotetoimittaja vuosina 2010–2011, mutta tuonti kyseiseltä toimittajalta lopetettiin tuotteessa ilmenneiden laatuongelmien vuoksi. Yhteistyön päättymiseen ei liittynyt tuotannon eettisyyttä koskevia epäkohtia.

Vastuullisuus on Nanso Groupille tärkeä arvo, joka näkyy kaikessa toiminnassamme. Olemme asettaneet tuotteille korkeita laatuvaatimuksia  riippumatta niiden valmistuspaikasta ja koulutamme ostajia säännöllisesti vastuullisen hankinnan käytäntöihin. Yhteistyökumppaneidemme valinnassa työntekijöiden oikeuksien kunnioittaminen on avainasemassa.

Nanso Group on ollut mukana kansainvälisessä BSCI-aloitteessa vuodesta 2008 lähtien edistääksemme työolosuhteiden parantumista EU-alueen ulkopuolisissa maissa.  Kaikki tuotetoimittajamme ovat sitoutuneet noudattamaan BSCI:n työolosuhteiden kehittämiseen tähtääviä toimintaperiaatteita, joiden noudattamista valvotaan kolmannen osapuolen suorittamien tehdastarkastusten avulla.

Aihetta koskeviin kysymyksiin vastaa vastuullisuusasiantuntija Satumaija Mäki puh. 040 752 8537 tai satumaija.maki@nansogroup.com