Nanso Group vahvistaa kilpailukykyään

21.03.2016

Nanso Group vahvistaa kilpailukykyään – keskittyy jatkossa Nanso- ja Vogue-brändeihin ja sulkee Tornion sukkahousutehtaan

Suomalainen vaatetusyhtiö Nanso Group Oy ja norjalaisen Orklan omistama Pierre Robert Group ovat solmineet sopimuksen, jolla Pierre Robert ostaa Nanso Groupin Norlyn-, Amar-, Finnwear- ja Black Horse -brändit. Nanso Group keskittyy jatkossa Nanso- ja Vogue -brändien kehittämiseen.  Varmistaakseen kilpailukykynsä tulevaisuudessa yhtiö on myös päättänyt lopettaa sukkahousutuotannon Torniossa.

Norlyn-, Amar-, Finnwear- ja Black Horse -brändien liiketoimintakokonaisuuden myyminen Pierre Robertille on keskeinen osa Nanso Groupin uudistumista ja tukee strategiaa, jonka mukaan yritys yksinkertaistaa toimintojaan, vahvistaa omaa myymäläverkostoaan ja verkkokauppaansa sekä hakee kasvua erityisesti kansainvälisiltä markkinoilta.

”Olemme tyytyväisiä, että tunnetut kuluttajien arvostamat brändit saavat omistajan, jolla on hyvät edellytykset kehittää niiden asemaa”, kertoo Nanso Groupin toimitusjohtaja Leena Syrjälä.

Kauppa on tarkoitus saattaa voimaan kuuden viikon kuluessa. Kaupan myötä 22 Nanso Groupin työntekijää siirtyy Pierre Robertin palvelukseen.

Nanso, Vogue ja KS- brändit,  Nanso Groupin logistiikkatoiminnot, Tornion tuotanto ja Nokian tuotanto jäävät edelleen Nanso Groupille. Yhtiön jatkuvuuden turvaamiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi Tornion sukkahousutehtaan tuotanto lopetetaan syksyn 2016 aikana. Tuotannon lopettaminen Torniossa johtaa yhteensä 104 henkilön (5 toimihenkilöä ja 99 työntekijää) työsuhteen päättymiseen syksyllä 2016.

”Pierre Robertin kanssa solmitun kaupan myötä meille jää entistä pienempi tuoteportfolio tuotettavaksi, eikä meillä ole taloudellisia edellytyksiä jatkaa tuotantoa Torniossa. Toteutettavilla toimenpiteillä pyritään vahvistamaan Nanso Groupin kilpailukykyä ja kannattavuutta”, toteaa Syrjälä.

Kaksi vahvaa vientibrändiä

Kaupan jälkeen Nanso Group keskittää toimintansa kahden vahvan vientibrändin, Nanson ja Voguen, ympärille.

”Vogue-sukkatuotteille vuodenvaihteessa saamamme globaalit myyntioikeudet mahdollistavat brändille kansainväliset kasvumahdollisuudet. Nanso-brändin osalta uskomme panostusten suunnitteluosaamiseen ja brändin rakentamiseen tarjoavan meille mahdollisuuden päästä kansainvälisille muotimarkkinoille”, kuvailee Syrjälä yhtiön tavoitteita.

Suppeammalla brändiportfoliolla Nanso Group pystyy myös reagoimaan nopeammin muuttuviin markkinoihin ja asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin sekä kehittämään omaa myymäläverkostoaan ja verkkokauppaansa.
Nyt tehdyillä päätöksillä ei ole vaikutusta Nanso Groupin logistiikkatoimintoihin Hämeenlinnassa. Nokian trikootuotannon osalta neuvottelut Nokian Neulomo Oy:n mahdollisuudesta ottaa haltuun trikootehtaan tuotantotoiminta Nokialla jatkuvat edelleen.

Lisätietoja:
Leena Syrjälä, toimitusjohtaja, Nanso Group Oy, puh. 040 508 8551

Haastattelupyynnöt:
Satumaija Mäki, viestintä, Nanso Group Oy, puh. 040 752 8537, satumaija.maki@nansogroup.com

Lyhyesti kaupan osapuolista

Nanso Group Oy
Nanso Group Oy on vuonna 1921 perustettu suomalainen muotitalo, jonka brändejä ovat Nanso, Finnwear, Black Horse, Vogue, Norlyn, Amar ja KS socks. Brändien tuotteet ovat tunnettuja laadusta ja suomalaisesta suunnitteluosaamisesta.

Pierre Robert Group
Pierre Robert Group on kansainvälinen naisten, miesten ja lasten pukeutumistuotteita myyvä yritys, jonka brändeihin ennestään kuuluvat Pierre Robert ja La Motta. Yhtiö on osa norjalaista Orkla-konsernia.